Naujienos

Skaitymą populiarinančių veiklų kūrimas – įpareigojimas ir motyvacija nesustoti vietoje



Autorius: Informacinių paslaugų ir vaikų literatūros skyriaus vyresn. bibliotekininkė Justina Maulienė

0001_ankstyvojo-skaitymo-valandele-labai-alkanas-viksrelis-nuotr-aut-samanta-petraite_1697095451-4a521f924103544aea7efe6be36b57f7.jpg
Skaitydami kartu su vaikais padedame jiems atrasti skaitymo malonumą, augti ir per knygas pamilti pasaulį. O daugybę knygų, įvairių informacijos šaltinių bei veiklų galima atrasi viešosiose bibliotekose, kurios vis dažniau suvokiamos, kaip socialinės institucijos, sudarančios galimybes turiningam, kultūringam ir įdomiam laisvalaikiui, asmenybės tobulėjimui. Raseinių Marcelijaus Martinaičio viešojoje bibliotekoje netrūksta originalių veiklų ugdančių vaikų kūrybiškumą, saviraišką, lavinančių tarpusavio bendravimo įgūdžius. Didelis dėmesys skiriamas mažiausiems lankytojams, žengiantiems pirmuosius žingsnius knygų pasaulyje.
 
Nedrąsūs pirmieji mažųjų žingsniai bibliotekos koridoriuose, nuostabos kupinos akys apsilankius Informacinių paslaugų ir vaikų literatūros skyriuje ir džiugios šypsenos išvydus gausybę knygų – pati geriausias dovana bibliotekininkui. Visada norisi, kad pirmoji jaunojo lankytojo patirtis bibliotekoje atneštų pačias gražiausias ir šilčiausias emocijas, skatintų drąsiai tyrinėti naujai atrastą knygų erdvę. Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos ankstyvojo skaitymo skatinimo projekto „Knygų startas“ veiklos mūsų bibliotekoje puikiai tai iliustruoja. Skyriaus darbuotojų parengta edukacija „Labai alkanas vikšrelis“ sulaukė nemažo tėvelių ir vaikučių susidomėjimo. Ankstyvojo skaitymo valandėlės metu mažiesiems pristatoma nepaprastai graži ir smagi Eric Carle knygelė „Labai alkanas vikšrelis“. Ši daugybę metų viso pasaulio mažylius stebinanti istorija „atgyja“ dideliame, pačių pasigamintame knygos atvarte. Vaikai ne tik aktyviai įsitraukia į istoriją bei „maitina“ labai alkaną vikšrelį, bet ir atlieka smagias praktines užduotėles, per kurias susipažįsta su gamtos pasauliu, mokosi skaičiuoti, pažinti spalvas ir savaitės dienas. Pasibaigus skaitymo valandėlei vaikučiai noriai apžiūrinėja bei varto Žaislotekoje esančias erdvines, dainuojančias ir grojančias knygeles. Smagu žiūrėti su kokiu užsidegimu ir smalsumu jie tai daro, kaip renkasi pirmuosius skaitinius, kuriuos parsinešę namo kartu su tėveliais skaitys prieš miegą.
 
Jau ne vienerius metus bibliotekoje jaunuosius skaitytojus su knygomis supažindiname pasitelkę sensorinius skaitymus. Esame parengę skaitymo programas, kurios tinka ikimokyklinio amžiaus, pradinių klasių moksleiviams ir vaikams turintiems autizmo spektro ar kalbos ir komunikacijos sunkumų. Biblioteka sėkmingai bendradarbiauja su Raseinių rajono lopšeliais-darželiais, Raseinių specialiąja mokykla bei kitomis ugdymo įstaigomis. Auklėtojai, mokytojai bei tėveliai šiuo metu gali rinktis net keturias skirtingas sensorinių skaitymų programas pagal Alisos Sagstrom knygą „Aukštai ar žemai“,  Ciaros Flood knygą „Įkyrūs triušiukai“, Julios Donaldson ir Axelio Schefflerio knygą „Grufas“ bei Eduardo Mieželaičio knygą „Zuikis Puikis“. Vesdami šiuos užsiėmimus pastebėjome, kad užsiėmimų metu vaikai jaučiasi daug laisviau, nei įprastuose garsiniuose skaitymuose, mieliau ir noriau įsitraukia į skaitomos istorijos kūrimą. Pasitelkus pojūčius daug lengviau vaikams perteikti teksto prasmę, juos sudominti, atskleisti knygų skaitymo malonumą. Pasibaigus užsiėmimui vaikai jaučiasi daug atviresni juos supančiai aplinkai ir išreikšdami save.
 
Draugiškų santykių palaikymas su rajono lopšeliais-darželiais abipusė nauda ir dar viena galimybė užmegzti ryšį su mažaisiais skaitytojais. Tai galimybė vaikams prisistatyti ir paskatinti juos apsilankyti bibliotekoje. Tokie susitikimai visada atneša daug džiugių akimirkų, nes darželyje bibliotekininkas yra visada mielai laukiams. Šiemet lankėmės ne vienoje darželinukų grupėje, kur žaismingai pristatinėjome knygas, piešėme ir atlikome kitas smagias užduotis.
 
Siekiant puoselėti ir stiprinti vaikų draugystę su biblioteka ir knygomis bibliotekininkui neretai tenka į viską žvelgti  kūrybiškai. Pačių sukurtos literatūrinės edukacijos papildytos įvairiomis dirbtuvėmis ar interaktyviais žaidimais atveria vaikų kūrybinį potencialą, išlaisvina jų fantazijas, leidžia pažinti autorius ir jų kūrinius. Kaip pavyzdys galėtų būti, jau ne vienerius metus bibliotekoje vykstančios vaikų vasaros stovyklų veiklos.
 
Kokybiškų, skaitymą puoselėjančių veiklų kūrimas reikalauja pastangų, idėjų, kūrybiškumo ir daugelio kitų komponentų, tačiau tai skatina vaikus drąsiau tyrinėti knygų pasaulį, skaityti, žaisti, domėtis, įsitraukti ir auginti meilę knygoms. Tuo pačiu tai įpareigojimas ir motyvacija bibliotekininkui nesustoti vietoje, tobulėti ir ieškoti naujų patrauklių darbo formų.