Raseinių Marcelijaus Martinaičio viešoji biblioteka vykdydama veiklą organizuoja įvairius renginius, kurių dalis įvardijama kaip edukacinė veikla. Edukacija – kryptinga bibliotekos veikla, kuria skatinami asmens kultūros ir švietimo poreikiai, ugdoma kūrybinga asmenybė, stiprinant kultūros pažinimo ir patyrimo įpročius, lavinant meninius gebėjimus ir kompetencijas.
Raseinių Marcelijaus Martinaičio viešosios bibliotekos Informacinių paslaugų ir vaikų literatūros skyrius eilę metų vykdo įvairias kūrybines, edukacines veiklas vaikams. 2023 m. suorganizuota 90 edukacinių – mokomųjų renginių, iš jų 89 skirti vaikams. 2024 m. (iki lapkričio 1 d. ) suorganizuoti 46 edukaciniai renginiai, iš jų vaikams 45. Informacinių paslaugų ir vaikų literatūros skyriaus pagrindinių renginių tematiką nulėmė intensyvi projektinė veikla: įgyvendinti projektai „Dailininkas ir vaikiška knyga 2023“, „Dailininkas ir vaikiška knyga 2024“, bei dalyvavimas tarptautinio projekto „Inovatyvūs Lietuvos bibliotekų skaitymo skatinimo sprendimai vaikų ir jaunimo socialinių santykių kūrimui su aplinka“ veiklose, kurios buvo įgyvendintos 2023 m. ir vykdomos 2024 m. (projekto tęsinys).Taip pat respublikinės iniciatyvos „Biblioteka visiems“ veiklos buvo skirtos neįgaliųjų kultūrinių poreikių tenkinimui, jiems organizuoti sensoriniai skaitymai. Didelis dėmesys skirtas vaikų vasaros užimtumui, organizuotos vaikų vasaros stovyklos „Skaityk! Kurk! Tobulėk!” 2023 ir 2024 m., kurių metu dalyviams organizuoti edukaciniai užsiėmimai. 2023 metais įgyvendinta nauja veikla – ankstyvojo skaitymo užsiėmimai vaikams iki 3 metų amžiaus ir jų tėvams bei didelį susidomėjimą sukėlęs Sensorinio kambario atvėrimas ir veiklų pasiūla jame. Su edukaciniais renginiai dalyvauta Raseinių miesto šventėse, bendruomenių organizuojamose šventėse, mokyklose. Be projekto vykdytų edukacinių veiklų Informacinių paslaugų ir vaikų literatūros skyrius yra paruošęs Kultūros paso edukacines programas, kurias galima užsisakyti per Kultūrinės edukacijos sistemą. Tai: edukacinis užsiėmimas „Kelionė su Kukučiu“; edukacinė programa „Pasakų šalies svečiai“. Vykdytos ir kitos ne projektinės edukacinės veiklos.
Siekiant įvertinti šių veiklų atitikimą vartotojų poreikiams 2024 metais vykdytas tyrimas „Raseinių Marcelijaus Martinaičio viešosios bibliotekos teikiamų paslaugų vertinimo tyrimas“ orientuotas į 2023-2024 metais teiktų edukacinių paslaugų kokybės vertinimą. Tyrimas vykdytas gegužės-birželio mėn. Atlikta anketinė apklausa apie 2023-2024 metais teiktų paslaugų kokybę. Anketą sudarė 9 klausimai, su pusiau atvirais atsakymais. Apklausoje dalyvavo ir į anketą atsakė 76 respondentai. Tyrimas pristatytas lapkričio mėn. visuomenei.
Į klausimą „Kokiai grupei pritaikytas edukacijas lankote/ planuojate lankyti bibliotekoje? (galimi keli atsakymų variantai)“ 60% respondentų atsakė, kad lankė 1-4 klasių moksleiviams skirtas edukacijas, 34% ikimokyklinukams ir 5% sudaro 5-8 klasių moksleiviams skirtos edukacijos. Tik 1% nurodė, kad lankėsi suaugusiems skirtoje edukacijoje.
Antras anketos klausimas „Kiek kartų anksčiau teko dalyvauti viešosios bibliotekos siūlomose edukacijose?“. Respondentai Viešosios bibliotekos edukacijose yra dalyvavę po kelis kartus. 1-3 kartus edukacijose apsilankę respondentai sudarė 62 proc. Daugiau nei 4 kartus lankėsi nurodė 21 proc. respondentų . Ir 16 proc. respondentų dalyvavo pirmą kartą, t. y. anksčiau niekada nėra tekę dalyvauti. Į klausimą „Kita“ pakomentuota, kad „Neteko“. Platesnių, išsamesnių komentarų nebuvo.
Į klausimą „Ar viešosios bibliotekos organizuojama edukacinė veikla /programos atitinka Jūsų individualius poreikius?“ 99 proc. respondentų atsakė teigiamai „taip“ ir tik 1 respondentas atsakė -„Iš dalies“. Tari reiškia, kad į edukacijas/programas pakviesti dalyviai ir/arba edukacijos pasiūlytos dalyviams buvo parengtos pagal dalyvių amžių, jų literatūros, aplinkos suvokimo lygį.
Klausimas „Kaip manote, kokia buvo didžiausia dalyvavimo edukacijoje nauda vaikams, suaugusiems? (galimi keli atsakymai)“ nurodė atsakymų variantus: dalyviai įgavo naujų žinių (19%); edukacinė programa prieinama įvairias negalias turintiems dalyviams užtikrina jų įtraukimą (23%); dalyviai stiprina asmenines, komunikavimo, pažinimo kompetencijas (16%); naudojamos šiuolaikinės technologijos (13%); edukacija papildo moksleivių bendrojo ugdymo programą (16%); ugdomas dalyvių kultūrinis, meninis, socialinis sąmoningumas (23%); kita (1 %) Pagal susumuotus atsakymus galima daryti išvadą, kad edukacijų nauda dalyviams –įvairiapusė.
Į klausimą „Ar ateityje dalyvausite organizuojamuose edukaciniuose užsiėmimuose?“ 97% dalyvių atsakė teigiamai, t. y. dalyvaus ar dalyvautų. Ir 3% respondentų dalyvaus pagal galimybes.
96% respondentų Viešosios bibliotekos edukacinius užsiėmimus rekomenduotų kitiems, 4%-iš dalies rekomenduotų.
Į klausimą „Iš kur sužinojote apie Viešosios bibliotekos vykdomas edukacijas?“ respondentai nurodė, kad apie bibliotekos vykdomas edukacijos sužinojo iš kelių šaltinių. Tačiau daugiausiai informacijos gavo iš internete viešinamos informacijos (svetainės, socialinių tinklų –Facebook, Instagram). Tai sudaro 37% visų atsakymų. Atsakymo variantą „Individualios bibliotekos darbuotojų rekomendacijos“ pateikė 30% respondentų. Atsakymas „draugų, tėvų, kolegų rekomendacijos“ sudaro 29% nuo visų atsakiusiųjų į šį klausimą. Prie atsakymo varianto „kita“ nurodoma, kad parekomendavo „kolegos“, „informacija mokykloje“, „auklėtojai“.
Pagal klausimą „Kaip vertinate suteiktą edukacijos paslaugą? (įvertinkite nuo 0 iki 5 (įrašykite edukacijos dalyvių skaičių)“ reikėjo įvertinti penkias grupes edukacijų. Iš viso pateikta vertinimui Viešojoje bibliotekoje 23 edukacijos. Vertinama edukacijos tema, trukmė, vieta, aplinka ir kt. Bendras edukacinių paslaugų teikimo vertinimas 4,9 balai iš 5 (balų) galimų.
Tyrimo išvados aptartos ir pateiktos administracijai dėl edukacinių paslaugų kokybės gerinimo.
Šis tyrimas daugiau atspindėjo vaikams skirtų edukacijų kokybinius vertinimus bei jų poreikį. Bet tais pačiais metais (2024 m.) atliktas kitas tyrimas daugiau buvo skirtas suaugusiųjų vartotojų kultūrinių poreikių išsiaiškinimui.
Šiaulių valstybinės kolegijos Verslo ir technologijų fakulteto Vadybos ir komunikacijos katedros studentė Jelena Žalpienė atliko tyrimą „Raseinių Marcelijaus Martinaičio viešosios bibliotekos kultūrinių renginių vertinimas vartotojų požiūriu“. Tyrimo tikslas – įvertinti bibliotekos kultūrinius renginius vartotojų požiūriu. Apibendrinant gautus duomenis, tyrėja teigia, kad bibliotekos misija šviesti visuomenę per kultūrines veiklas yra produktyvi ir prasminga. Nors nėra šimtaprocentinio apsilankymo renginiuose, didžiajai daliai jie reikalingi ir žmonės lankosi skirtingai pagal kiekvieno poreikį pasiūlytą. Tyrimo metu nustatyta, kad pagrindinę informaciją apie būsimus renginius visuomenė sužino iš socialinių tinklų, bibliotekos internetinio puslapio, taip pat iš bibliotekos darbuotojų, savo draugų ir kolegų. Bibliotekoje gaminamos ir platinamos skrajutės, bukletai apie bibliotekoje vykdomą veiklą taip pat efektyviai naudojama bibliotekos lankytojų.
Raseinių Marcelijaus Martinaičio viešosios bibliotekos vartotojai turėjo galimybę sudalyvauti Lietuvos Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos organizuotame tyrime, kurio tikslas – išsiaiškinti, kaip bibliotekų lankytojai vertina teikiamų paslaugų kokybę. Tyrimą atliko Tarptautinė rinkos ir žiniasklaidos tyrimų kompanija „Kantar“, bendradarbiaudama su Lietuvos nacionaline Martyno Mažvydo biblioteka. Apklausos duomenys bus paskelbti 2025 metų sausio mėn.
Atsižvelgdami į tyrimų rezultatus bibliotekininkai turės galimybę sustiprinti tas veiklas, kurios mažiausiai atitiko vartotojų poreikius, ieškoti naujų patrauklių formų literatūros pristatymui, kultūrinei edukacinei veiklai vystyti bei populiarinti. Pamažu įtraukti vartotojus prie bibliotekos paslaugų gerinimo, sudarant galimybę siūlyti, rekomenduoti, išreikšti savo kaip vartotojo ir bendruomenės poreikius ir kartu ieškoti galimybių vartotojų skaitymo, kultūrinių renginių, edukacinių užsiėmimų poreikių tenkinimui.