Naujienos

Įsimintina kelionė į Latviją

Šių metų lapkričio 30 dieną Raseinių Marcelijaus Martinaičio viešosios bibliotekos ir filialų darbuotojams buvo kiek kitokia nei įprasta darbo diena. Mūsų laukė kelionė į netolimą užsienį – kaimyninę Latviją.

Turėjome puikią progą pabuvoti Latvijos Holivude – „Cinevillos" filmų miestelyje, pakeliauti laiko mašina ir pamatyti kaip atrodė Ryga prieš 100 metų. Tai vienintelis kino miestelis Baltijos šalyse, įsikūręs kaimyninėje Latvijoje, netoli Rygos. Miestelyje stovi bažnyčia, istoriniai tiltai, turgaus aikštė, įdomus gatvės grindinys, Dauguvos pakrantė su laiveliais, tramvajus, karinė technika ir kiti objektai, leidžiantys pažvelgti į kino filmų kūrimo užkulisius.

Žiūrėdamas į minėtus pastatus net nesuabejotum jo tikrumu: autentiško dydžio pastatai dailiais, įvairius istorijos laikmečius primenančiais fasadais atrodo kaip tikri, o iš tikrųjų visi jie beveik butaforiniai, kad prireikus būtų paprasta transformuoti į norimus pastatus, pritaikyti juos kuriamų filmų scenoms. Čia buvo nufilmuotas didelio populiarumo sulaukęs filmas „Rygos sargybiniai", keli latvių vaidybiniai filmai, tarp jų „Rudolfo palikimas", „Svajonių komanda", rusų melodrama „Ilga kelionė per kopas" ir dar ne vienas užsienio kino filmas.

Ekskursiją vedė šaunus kino mietelio gidas, o pabaigoje mūsų laukė efektingas šou, kurio metu bibliotekininkai turėjo galimybę tapti aktoriais ir suvaidinti keletą scenų. Gerų emocijų užteko visai dienai.

Po filmavimosi šou patraukėme į Latvijos sostinę Rygą, kur autobusu apsukome keletą apžvalginių ratų po Rygos senamiestį. Jis dėl savo gausios JUGENDSTILL architektūros įtrauktas į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą. Žinodami, kad vakarop į Rygos senamiestį dar sugrįšime, skubėjome į vieną labiausiai bibliotekininkų laukiamą pamatyti objektą – Latvijos nacionalinę biblioteką.

Modernus bibliotekos pastatas jau iš tolo išsiskiria forma, didingumu. Pastatas stūkso ant Dauguvos upės kranto. Pastato forma primena krištolo kalną, kuris šalies folklore simbolizuoja pasiekimus. Šio pastato autorius – architektas Gunaras Birkertas. Pati biblioteka vadinama „Šviesos pilimi" remiantis metafora, kalbančia apie dingusią išmintį, galinčią iškilti iš Dauguvos upės gelmių, kai tautai pavyks įveikti intelektualinę karo ir buvusios okupacijos tamsą.

Ekskursiją vedusi bibliotekos gidė pasakojo, kad Latvijos nacionalinė biblioteka ypatinga tuo, jog 40 000 kv. m ploto pastate įrengta tūkstančio vietų skaitykla, archyve telpa net 4,2 mln. knygų, yra restoranas, parodų centras. Norint pasiekti geriausių rezultatų bei suteikti geriausias sąlygas visiems skaitytojams, bibliotekoje visos paslaugos prieinamos ir tiems žmonėms, kurie turi judėjimo negalią ar regėjimo sutrikimų. Erdvės pritaikytos tiek darbui individualiai, tiek grupėmis.

Bibliotekoje įrengtos įspūdingos parodų salės, knygos muziejus, Vaikų literatūros skyrius, kompetencijos centras, muzikos, istorijos kambariai, koncertų salė, konferencijų centras ir kitos įvairios erdvės. Kai kuriose eksponuojamose knygų parodose aptikome ir lietuviškų knygų. Viena iš tokių parodų – „Knygos, kurios bus uždraustos". Mus lydėjusi gidė akcentavo, jog norint, kad lankytojai geriau orientuotųsi bibliotekos patalpose, kiekvienas aukštas pažymėtas tam tikra spalva.

Ta spalva dominuoja ne tik to aukšto interjere, informaciniuose stenduose, bet ir ant jame esančių knygų viršelių. Baldai itin modernūs, komfortabilūs ir forma bei spalvomis pritaikyti prie interjero. Visos skaitytojams skirtos erdvės įrengtos taip, kad jose atsiveria nuostabi, kvapą gniaužianti Rygos panorama. Pasak gidės, Latvijos nacionalinės bibliotekos pastatas laikomas pačiu moderniausiu visose Baltijos šalyse. 2018-ieji ir 2019-ieji – jubiliejiniai valstybės šimtmečio metai ne tik Lietuvai, bet ir Latvijai. Šia proga Latvijos nacionalinė biblioteka vykdo du projektus, skirtus šiam jubiliejui paminėti. Vienas iš jų –„Žmonių knygų lentyna".

Architekto Gunaro Birkerto suprojektuota lentyna, aukščiu prilygsianti penkiaaukščiui namui, įkurdinta bibliotekos pastato fojė kaip vienas svarbiausių šio statinio elementų. Knygas šiai lentynai kviečiami dovanoti ne tik latviai, bet ir svečiai iš kitų šalių. Šiuo metu šioje lentynoje yra apie 6 000 knygų trisdešimčia kalbų. Jos prieinamos visiems bibliotekos lankytojams. Mes taip pat pasinaudojome galimybe prisidėti prie šios šaunios akcijos ir padovanojome visai neseniai išleistą, dar spaustuvės dažais kvepiantį fotoalbumą „100 neatrastų Raseinių krašto vietų", kuris taip pat papuoš „Žmonių knygų lentyną". Na, o Baltijos skaityklos fondus papildys Jono Brigio knyga „Svarbiausia Raseinių aikštė istorijos kryžkelėse" ir Jono Danausko ir Živilės Lembutienės knyga-albumas „Raseiniai. Čia mūsų takai".

Padėkoję kolegoms latviams už šiltą priėmimą, įsiamžinę moderniame, didingame knygų šventovės pastate, pasukome Rygos senamiesčio link. Ten aplankėme unikalius viduramžių architektūros paminklus, tokius kaip Rygos Domo katedra, Šv. Petro gotikinė bažnyčia, Šv. Jokūbo katedra, gyvenamųjų pastatų kompleksas „Trys broliai", Rygos pilis ir dar daug kitų įdomių objektų. Turėjome puikią galimybę pajusti senovinės Rygos aurą vaikščiodami siauromis senamiesčio gatvelėmis, klausydami gido pasakojamų „Katino namo istorijų" ir kitų įdomybių.

Šiek tiek sužvarbę, bet geros nuotaikos ir pilni įspūdžių, atsisveikinome su gražuole Ryga ir pajudėjome namų link.

Gyvenimas nėra vien tik darbas ir namai. Būtent tokios išvykos žmonėms reikalingos tarsi šventės, kurios leidžia žmogui nors trumpam pabėgti nuo kasdienybės ir į gyvenimą įneša naujų emocijų, minčių ir įspūdžių bei atradimų...

Už suteiktą galimybę keliauti, pažinti ir atrasti kažką naujo dėkojame Raseinių Marcelijaus Martinaičio viešosios bibliotekos direktorei Dainai Sutkevičienei, o už puikiai suplanuotą maršrutą, paslaugumą, įdomiai ir gausiai pateiktą informaciją ir geros nuotaikos palaikymą visos išvykos metu dėkojame puikiam gidui Raimundui Petroševičiui.